העלאת תפוקות בייצור

כחלק מהשירות לארגונים וחברות, נוריטק בעבודה משותפת עם הלקוח מעלים תפוקות ייצור במטרה למקסם רווחים ולענות לדרישות לקוח במינימום אפשרי של תשומות. העלאת תפוקות זוהי למעשה העלאת כמות המוצרים או שירותים המתקבלים בסיום תהליך ההמרה, להלן מספר נושאים מרכזיים המשפיעים על תפוקות בייצור ואליהם נתייחס.

1.תהליכי עבודה – עלינו לבחון את תהליכי העבודה הקיימים, השלב הראשון עוסק בזיהוי "נקודות כואבות" בייצור, מקרה זה נתייחס לעובדים, לתהליכי ייצור, טכנולוגיות, נהלים, משאבי ייצור (מלאים), תקשורת, איסוף וניתוח מידע ועוד… אסטרטגיה זו מאפשרת לאתר נקודות חוזק או חולשות ולרשום כיצד השינויים שהכנסנו משפיעים על המערכת הכוללת. שלושה תחומים מכילים מידע קריטי שיעזור לך לזהות שינויים נדרשים.
1.1 עובדים – האם יש לך את העובדים עם הכישורים הנכונים במקומות הנכונים, האם היעדים מוגדרים בבירור?
1.2 תהליכים – מיפוי תהליכים לפי לו"ז קבועים והשוואה למיפוי קודם, מיפוי נקודות הכאב וצוואר הבקבוק?
1.3 ציוד וטכנולוגיה – האם כל הציוד שבשימוש תקין והאם הטכנולוגיה עליה אתה מסתמך אופטימאלית לצרכים הנוכחיים שלך.

2. שדרוג תהליכים עסקיים – לאחר שאספנו מידע יש לאפיין דרישות תהליכים חדשים, דבר זה יעשה עם נציגי הלקוח ובניהם הנהלה בכירה ברמת מנכ"ל, סמנכלים ומנהלי פרויקט שללא תמיכתם המלאה שדרוג תהליכים לא יצלח. יש לשתף בעיות זרימת עבודה שוטפות עם מנהלי פרויקטים כדי לפתח תוכניות שיפור לתהליך הייצור. פירוש הדבר יבוטא בקצאת משאבים לאזורים שונים ברצפות הייצור, ניהול תקציבים והסמכות ISO במידת הצורך.

3. עובדים – השקיעו בהכשרת עובדים, שינויים בתהליכי ייצור המשלבים אוטומציה, שינויים בתהליכי עבודה, טכנולוגיות, מיכון חדש ועוד מחייבים הכשרת עובדים מתמדת. התקדמות טכנולוגית משנה לעיתים קרובות מיומנויות הנדרשות למשימות מסוימות, והעובדים ידרשו ללמוד בכדי לעמוד בקצב.

4. תכניות ייצור לא ריאליות – ציפיות הלקוח, לחצים ביחס לייצור ומועדי אספקה לא ריאליים (קצרים מידי) יכולים לתרום לכתיבת תכניות ייצור לא מציאותיות. כשלא ניתן להשיג השוואה בין מדדי עומס עבודה ברצפת ייצור לבטיחות או איכות, עובדים נעשים לא מרוצים ואף מונעים מהחברה להגיע ליעדים שנקבעו תחת לחץ. כדי להגביר את יעילות העובדים, חשוב להגדיר יעדים מציאותיים ומוגדרים בבירור המבטיחים שילוב של דייקנות, תפוקה באיכות גבוהה, ימי מנוחה, הפסקות ונהלים בטוחים.

5. כלי עבודה – לעתים קרובות נותר פער מתמשך ומטריד בין טכנולוגיה ליכולת לההשתמש בה בצורה יעילה. בזמן של תחרות עולמית קשה, חוקרים בתחום ניהול תעשייתי באוניברסיטת הרווארד בארה"ב  זיהו מספר אתגרים עיקריים עליהם מנהלים האחראיים ליישום טכנולוגיה חדשה אמורים להתגבר:
5.1 תפקידים כפולים – לדוגמה הטמעה של מכונה בייצור, החברה המפתחת, בד"כ היצרן, שולחת נציגים לדוגמה מהנדסי תהליך ואפליקציה, שהיו חלק מקבוצת הפיתוח להטמעה של מכונה או טכנולוגיה חדשה בקוו הייצור, במקרה זה ישנן שתי בעיות עיקריות, חוסר הניסיון בהפעלה של המכונה ע"י המפעילים שעובדים בקו הייצור, וחוסר היכרות וניסיון של המטמיעים עם העובדים, תהליכי העבודה והייצור באתר הלקוח.
5.2 מגוון שווקים – העובדה כי מעורבות המשתמשים בשלב התכנון הטכנולוגי החדש מגבירה את שביעות רצון המשתמשים ידועה למדי, אך ההיקף, העיתוי והסוג של מעורבות המשתמשים ישתנו מאוד מחברה לחברה, הם אינם זהים, דבר המקשה על ההטמעה.
5.3 התנגדות לגיטימית לשינוי – בני אדם נוטים מטבעם לשמור על הקיים ולהימנע מחידושים טכנולוגיים המחייבים לימודים ויכולות חדשות, אף יתכן וחיוניותם לאירגון תפגע. למעשה קיימת נטייה טבעית להימנע משינויים המפרים איזון, גם כאשר מדובר בשינויים שהם לכאורה מבורכים.
5.4 מסגרת מידע – על מנהלי הטמעה של מערכת חדשה לפתח מסגרת אינטרטיבית, שתוכל להנחות החלטות מתי ואיך לאסוף מידע נחוץ מכל הקבוצות המושפעות מהחידוש.
5.5 הבחירה באתר היישום והצורך שאדם אחד ייקח אחריות כוללת.

6. תחזוקה – תחזוקה הינה תורה בפני עצמה וישנן מתודולוגיות שונות לתחזוקה, קיים קשר בין עלויות הכרוכות בהשבתה לבין זמן ותקציב שהושקעו באמצעי מניעת כשל מכונות. בעוד שציוד חדש יכול להגביר את הפרודוקטיביות, הוא גם דורש תחזוקה כדי להבטיח המשך עבודה ברמה אופטימלית. חשוב שהעובדים יידעו לפתור מקרים של השבתה במערכת (Lean), בכדי למצוא במהירות גורמים לשגיאות. אל תמהר להאשים את המכונה או המכשיר בעצירת הייצור, בדוק את תהליך העבודה, מפעיל, קלטים, פלטים, חומר נכנס, תחזוקה ועוד, השקיעו בתחזוקה ובדיעבד תחסכו כסף ומשבר עם לקוחות.

7. סדר – דאג לסדר, כמות הכסף ושעות העבודה המבוזבזות הנובעות מחוסר ארגון הן גבוהות ואף יכולות להפתיע. דרך בטוחה אחת לשפר את הפרודוקטיביות בכל סביבה היא להבטיח שיש מקום מסודר לכל דבר החל מחומרים, כלים ומסמכים. חשוב על פריסת ציוד העבודה והכלים שלך והאם הם כרגע ממקסמים את היעילות (Lean). אם לא, שקול לסדר מחדש את רצפת הייצור כדי ליצור זרימת עבודה חלקה יותר.

8. שיתוף פעולה – עודדו שיתוף פעולה, רצפת הייצור היא פרודוקטיבית ביותר כאשר כולם עובדים יחד לאותה מטרה עם כמה שפחות פסולת וקונפליקטים בין עובדים ומחלקות. חשוב מאוד להבטיח שכל אחד מאנשי הצוות והעובדים ירגיש בנוח וחלק מקבוצה, כך הם יעודדו תרבות עבודה יצרנית וישאפו להצליח.(Lean)

לסיכום, העלאת תפוקות בייצור ע"י הכנסת טכנולוגיות חדשות, שדרוג תהליכי עבודה, הכשרת עובדים או אחר חייבות להתנהל בקשר ישיר לעלויות מוצר סופי ופרמטרים נוספים, לדוגמה: אפשר לפתור צווארי בקבוק ולהעלות תפוקות ע"י גיוס והכשרת עובדים אך האם זה שווה ואם כן לכמה זמן? יש להתייחס בחישוב עלויות למתחרים, מגמות שוק, שינויים בטכנולוגיה, דפוסי התנהגות, עיצוב ועוד… מדובר בשוק עולמי ותחרותי, הסתכלות חייבת להיות ממוקדת לקוח ועניינית ככל הניתן (Agile).

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן